Rabu, Ogos 25, 2010

Petang Ramadhan

Petang tadi aku punya banyak masa
semua kerja menempel beres belaka
"start" kereta pergi ambil isteri tercinta
dia kerja belakang sekolah dekat kota
bangunan Celcom tingkat tiga naik tangga

Pandu menuju Bazaar Ramadhan tepi jalan
cantik tersusun depan masjid Bandar Kuantan
cari lauk intai kuih serempak rakan
nafsu gelora semua selera tak makan seharian
banyak beli penuh pegang keliling tangan
sampai tak perasan isteri sendiri sebelah kanan

Balik rumah waktu berbuka lambat lagi
pasang rekod lagu lama baru beli
bunyi klasik sok sek sok sek sengal gigi
anak berlunjur letih penat depan tv
cerita kartun upin ipin mereka cari
gelak riuh anak anak senang hati
ketawa sakan lawak sangat tak kering gusi

Terdengar azan sayup kejauhan panggil sembahyang
kita sibuk cari gelas susun pinggan
makan nasi makan ayam perut kenyang
cari candu bersandar khayal tepi tiang
lepaskan gian...sebatang demi sebatang
terfikir juga "bila lah tabiat nak menghilang?"

Kuih berlambak cubit sikit yang lain simpan
konon berniat petang esok nak ulang makan
itu lah perangai orang puasa selera sakan
kalau boleh tauke bazaar dia nak telan...


~ amri abd rani ~

4 pemurah tinta:

Amri Rani berkata...

Salam...

Seloka Petang Ramadhan...
gambar tu kat Bazaar Stadium...
cerita plak kat bazaar lain...
xambik gambar masa gi bazaar depan masjid tu....jgn maroh deh...

Aidi-Safuan berkata...

pergh... banyak nyer puisi kat sini. nak ciplak boleh tak?

Nurulbadiah Lai berkata...

terbaek..puisi ini sgt cool:))

Amri Rani berkata...

Aidi : jika ambil tanpa ada perubahan dan ada kredit utk Pakwi, di benarkan...

Nurul : Ni bkn puisi tp seloka...

Related Posts with Thumbnails
Kepunyaan amrirani. Dikuasakan oleh Blogger.