Rabu, Ogos 04, 2010

KAPCHAI

Sewaktu dulu suka jenguk intai intai
memang minat suka sangat nak pakai
dari kecil sampai besar cinta tersemai
masuk kampung masuk bandar cari KAPCHAI

Penat melilau aku tersandar tepi pantai
letih berpeluh tubuh aku dah longlai
kena memilih cari menilai yang sesuai
tak ada duit tabung lama aku tibai


dapat juga KAPCHAI lama dari otai
dia tukang kutip cari barang terpakai
aku tilik aku belek selai selai
sekali pandang senyum sendiri macam bangkai

Balik rumah orang tengok teruk terbarai
riuh rendah banyak sibuk mulut murai
kawan datang tenung renung tengok rantai
ada juga bagi idea berlagak pandai

Selepas bincang ada idea aku pertikai
banyak juga saranan kawan aku semai
aku gosok aku cat aku sidai
macam baru kilat memancar kena belai

semua datang tauke rambai abang misai
yang nak marah cuba naik kaki tak sampai
aku risau aku takut aku bantai
dia buat KAPCHAI ku macam banzai


Petang petang aku ronda ramai ramai
memang seronok memang bahagia sungguh santai
ada makwe senyum sengih lambai lambai
mungkin balik mandi manda dari sungai

Motor KAPCHAI kena jaga jangan cuai
barang antik harta klasik warna permai
bawa perlahan "slow motion" tak boleh lalai
nanti terbabas punah ranah hancur berkecai
langgar bertembung tuan melambung KAPCHAI terelai
air mata macam hujan leleh berderai


~ amri abd rani ~

Gambar dan idea ehsan dari AUR : http://taibrazak.blogspot.com/

9 pemurah tinta:

AUR berkata...

Timaksih bebanyak PAKWI...meriah jugak kalau buat camni sesekali..heheh..

Amri Abd Rani berkata...

terima kasih jugak buat mu AUR....
mg xterpikir nk buat KAPCHAI pon, sehinggalah AUR bg tajuk tu.....

Tanpa Nama berkata...

Kapcai lama kan banyak problem, tak larat nak sorong selalu, beli yang baru jer..

Amri Abd Rani berkata...

brg klasik mmg begitu....
tak naik selalu...
buat lawo je...huhuhu

AUR berkata...

Lain padang lain belalang,
Lain orang lain BARANG!!!

Amri Abd Rani berkata...

yup...sokong..
masing2 punya suka n minat...

ACHTUNG! berkata...

Hehe ...
Best betul la layan... dengan bahasa mudah, dengan gambo ala2 klasik... memang layan!

Bole teruskan lagi ni...
Selamba tapi ada mesej

Amri Abd Rani berkata...

InsyaAllah...
Kalau tak dgn tajuk ni...
kita sambung ngan tajuk lain plak...
nti ada yg bosan dgn tajuk yg sama...
ntah laaa....Pakwi ckp je...hihihi

zedmagel berkata...

Salam Pak Wi,

Bukan saja sajak dan seloka KAPCHAInya cantik dan molek, saya sangat tertarik dengan lukisan KAPCHAI Pak Wi yang sempoi dan indah itu...

Related Posts with Thumbnails
Kepunyaan amrirani. Dikuasakan oleh Blogger.