Ahad, Julai 18, 2010

Barang Dah Naik

Berlenggang ke pasar tani tadi pagi
selepas di rumah basuh kuali
anak anak memikul bakul
aku mengelek kocek
umi jadi Cik Mek Molek


Berlenggang di lorong sayur
makcik tua tersenyum...gigi menyala
kendur berkedut meraung halwa
sayur sendiri belakang rumah dia bersuara
aku menilik aku membelek
bukannya pelik
bimbang sayur baunya jelek


Berlenggang di lorong ikan
pakcik tua tergelak....gigi berkarat
tembakau menguning memecah rasa
bela sendiri belakang rumah dia berkata
aku memegang aku teransang
bukannya hairan
segar hasil hidungnya kembang


Berlenggang pinggang di lorong orang
ada menggeleng ada memandang
barang secubit harga membukit
peluh melekit duit sedikit
kalau tak beli perut menjerit
bahana nanti ada yang sakit
apa nak buat terpaksalah ambik
semua barang harga dah naik


~ amri abd rani ~

10 pemurah tinta:

:.Noor Zaleha Jaafar.: berkata...

salam pak wi...sedih nasib diri teringatkan brg2 naik..lagi sedih ada lak yg kata..ini ada HIKMAH d sebaliknya...ISHHH...apa punya orang..x pikiaq org yg anak ramai..org yg susah..apalah nk makan..

Amri Rani berkata...

Pada yg punya anak ramai mmg rasa terbeban...
dgn duit skolah, blanja transport, yuran yg beratus ringgit, duit tuisyen n byk lg laaa...

m6hidrogen berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
m6hidrogen berkata...

bertambah geram bila ada yg mengatakan ini langkah bijak. kasihan pada rakyat malaysia terpaksa menselaraskan bajet perbelanjaan demi mengikut saranan PM 1 Malaysia..

nurul nadea berkata...

terbaik ar... boleh buat lagu niey..

Pacifist berkata...

salam pak wi.bila barang naik je banding dgn negara luar.nape tak banding dgn negara yg jaga kebajikan rakyat mereka lebih dr kita?

Ct NuRJaNNaH berkata...

singgah & folo

ayin~weeweet berkata...

angkat ibu jari.hoyeh!!

cemomoi berkata...

buak ddikir baru sedak ni...

Amri Rani berkata...

m6hidrogen : lebih kesian lg pada makcik n pakcik di kampung.....
Nurul Nadea : bleh la cipta melodinya...
Pacifist : Selalunya begitu lah, kita bandingkan dgn negara yang brgnya lebih mahal...kita lupa melihat ke bawah..
Ct Nurjannah : dah follow kamu Cikgu..
Ayin~weeweet : angkat ibu jari tu tunjuk ke bawah @ ke atas..!! hihi
Cemomoi : Silakan...sy mmg xpandai berdikir,
berzikir pun kdg2..itu lah kelemahan aku..!!

Related Posts with Thumbnails
Kepunyaan amrirani. Dikuasakan oleh Blogger.