Rabu, Oktober 13, 2010

Lusuh Dek Luluh Jalanan

melukah denai hidup kadang terundang peritan
jalanan depan belakang
tersepah jemu dan mahu
bibir berbicara....hati jenuh meronta
berperahu ke hulu...bermudik ke kuala
jelajah rimba menggunung belantara
tersimpuh temulang
namun redah jua....

mendatangi jingga sepi tika suka berulam duka
pelangi berbalam di celah telunjuk bernafsu
ada paruh terapuh...ada kepak terkopak
terbang gagah di angkasa terlupa kuasa
awan membiru berdikit jadi hitam legam
namun telan jua....

merenangi kilat di kelam siang nak turun hujan
meredah deras kocak sungai bertali arus
dayung rapuh kadang terpatah di lembut lembayung
hujan berpayung tak tergamit petir berdentum
sabung menyabung terlantar terang halilintar
jiwa tergetar nurani bergentar
namun basah jua....

lusuhnya aku dek luluh jalanan
menggapai amal dan noda
melahap pahala dan dosa
siang berkembang kiambang
malam kiambang tersimpul dendam....

~ amri abd rani ~


12 pemurah tinta:

Tomato Gurl's Life berkata...

makin best puisi pakwi..
tp sy nak komen lebih2 pun tak reti..hihi

pssttt..tue gambo pakwi??

nina syakina berkata...

wahh... buat sendiri ke puisi tuhh??

Amri Rani berkata...

Cik Tom :

Pakwi pun xtau mne yg best mne yg hampeh..tp gelodak jiwa kdg mndesak utk berkata sesuatu...jd ini lah hasilnya...kdg2 brminggu pun xmencipta sajak...bkn buntu tp busy...

Yup..itu pic pakwi tp pic lama tu...skrg makin tuo...pakcik dah..huhu

Amri Rani berkata...

Cik Nina :

pada blog ni hanya ada satu ciptaan org lain. Tetamu Senja (A.Samad Said)..yg lain smuanya pakwi buat sndiri...xtau lah best ke apa...

TQ drop komen pd awak n Cik Tom

Norasikin berkata...

Boleh tanya tak? Kenapa ada beberapa perkataan yg dibesarkan tulisannya?

Amri Rani berkata...

Norasikin :

prkataan yg dibesarkn tu xde bw maksud apa2..cuma solek/makeup je..
nk bg cantik...tp tetap xmenarikkan, lelaki camni la...xpandai nak solek2 blog dia cam pompuan..sstengah tu kelip2 lg blog...Pakwi xreti laa...

cik fiza berkata...

dayung rapuh kadang terpatah di lembut lembayung ----> sy suka ayat ni... salam singgah tumpang lalu :)

Amri Rani berkata...

Cik Fiza...

mnat dgn ayat tu eik...
molek laaaaa....tqqq

Poyaty berkata...

pak wi, ajarkan cikgu Bm ni buat sajak. hehehe, dia x pandai

Amri Rani berkata...

Poyaty :

Oppss...cikgu BM lg hebatkn...
mmg kejenyaa mngajar bdk2...

toyolkiut berkata...

kerana kita nyanyuk dan mabuk..
bila merajuk mahu dipujuk..
bila duduk mahu yang empuk..
bila amarah payah nak sejuk..
bila terhantuk baru nak berwuduk....

Amri Rani berkata...

Toyolkiut :

wow...dasat gak TK....
nti leh wat sajak 1 eik...
ke mmg ada bakat ni, sj je pendam...

benar adanya....
kdg kita lambat sedar...
tp skurang2nya kita masih sedar bahawa kita sbenarnya dalam keadaan mbuat salah...
bim,bang jugak buat salah pong xsedar2...

Related Posts with Thumbnails
Kepunyaan amrirani. Dikuasakan oleh Blogger.